Syfte, mål och uppgifter


Syftet med denna blogg är att eleverna skapar fiktiva personligheter. Dessa personer lever under det första världskriget och de kommer från olika länder och de påverkas alla av kriget på olika sätt.

Målet är att eleverna ska få en fördjupad förståelse för historiska händelser som på ett genomgripande sätt påverkat Europa och världen. De ska förstå att händelser kan tolkas på olika sätt beroende på vilket perspektiv en människa har och att synen på orsaker, åtgärder och konsekvenser kan skilja sig åt. Eleverna skall också utveckla sin reflektions-, åsikts-, resonemangs- och slutsatsförmåga.

LPP finns på Unikum i ämnet historia.

Uppgifterna 1-4 skall alla elever genomföra, uppgift 5-6 är valfritt/extrauppgifter. Till alla uppgifter är det av yttersta vikt att du källhänvisar. Längst ner i varje inlägg vill jag att du skriver "Källor" och visar vilka internet-sidor och böcker du har använt.

Vi arbetar med arbetsområdet fram till torsdag v. 47 och ev. en kort stund måndag v. 48 - därefter behöver vi arbeta med mellankrigstiden. 


1.
Skapa en fiktiv person från något land som på ett eller annat sätt påverkades av kriget. Beskrivningen ska innehålla, utseende, ålder (bör vara mellan 18-25 år), familj, bakgrund och samt personlig syn på läget i Europa och världen vid tiden före första världskrigets utbrott. Det är du som skall gestalta personen. Skriv en kortfattad presentation i dagboksform där vi får lära känna "dig". Försök beskriva det politiska läget i Europa sommaren år 1914.

Tänk på att vara historisk trovärdig när du berättar, men med ett personligt förhållningssätt.

Uppgiften skall vara klar måndag v. 45 

2.
Skriv om hur personen reagerar på skotten i Sarajevo och den efterföljande svarta veckan. Din karaktär skall redovisa sin syn på orsakerna till det, vem som bar skulden och vad som kommer hända.

Uppgiften skall vara klar torsdag v. 46 

3.
Skriv en personlig skildring av kriget vid västfronten, i ljuset av de stora slagen vid Verdun och Somme. Skildringen ska ha fokus på miljöbeskrivning och personliga upplevelse och tankar.

Uppgiften skall vara klar måndag v. 47

4.
Skriv en personlig redogörelse för synen på fredslutet. Fokus bör ligga på skuldfrågan och hur Europa kommer att utvecklas efter kriget.

Uppgiften skall vara klar torsdag v. 47

5.
Välja en, av ett antal "Tänk om..."-frågor och skriva vad som kunde hänt istället.

Extrauppgiften behöver vara klar till torsdag v. 48 (ej lektionstid under v. 48)

6.
Till skrivuppgifterna ska eleven göra dels ett fotomontage och placera in sitt ansikte på en bild från första världskriget, och dels välja ett konstverk och koppla det till någon av skrivuppgifterna, samt förklara varför valet föll på just det konstverket.